Ik heb achillespees klachten

Achillespees klachten

De achillespees bevestigt de kuitspieren aan ons hielbeen. Het is een belangrijke pees, waar dikwijls grote krachten op komen. Achillespeesklachten komen heel veel voor en kunnen gemakshalve opgesplitst worden in 2 categorieën; de achillespeesontsteking en achillespeesscheuring. Meestal is er in de meeste gevallen sprake van een ontsteking, irritatie of beschadiging van de pees.

Symptomen
Bij een achillespeesontsteking beginnen de klachten vaak langzaam en worden langzaam aan erger.

Beginstadium
In het beginstadium ontstaat er pijn en/of stijfheid na een inspanning, maar trekt deze langzaam weer weg. Vaak is de plek net boven de hiel gevoelig en vrij precies aan te wijzen.

Tweede stadium
Als je door blijft lopen met deze klachten, ontstaat in het volgende stadium direct pijn bij het begin van een inspanning en kunnen klachten zelfs ontstaan tijdens het uitvoeren van hele normale bezigheden.

Laatste stadium
Uiteindelijk kunnen pijnklachten zelfs aanhouden in situaties van rust. De pijn is dan nagenoeg continue aanwezig en wordt het bewegen van het gewricht steeds moeilijker en pijnlijker. Ook kan er een zwelling, roodheid en stijfheid van de pees voordoen.

In geval van een scheuring van de achillespees ontstaat er direct hevige pijn laag achter de kuit en is (op de tenen) lopen nauwelijks of niet langer mogelijk.

Oorzaken
Een ontsteking van de achillespees is in de meeste gevallen een vorm van overbelasting. Vooral hardlopers en sporters die veelvuldig springen zijn gevoelig voor achillespeesklachten, maar ook andere sporters kunnen er last van krijgen.

Factoren die klachten aan de achillespees kunnen beïnvloeden zijn:
Een eenzijdige training
Te veel of te zwaar trainen na een rustperiode
Onvoldoende warming-up
Matige kwaliteit van schoeisel
Achillespeesklachten kunnen ook veroorzaakt worden door een slijmbeursontsteking in de buurt van de achillespees

Wat kan ik er zelf aan doen?
Met overbelasting als belangrijkste oorzaak, doe je er verstandig aan om in elk geval 2 weken rust in te bouwen. Aan een achillespees kun je de volgende dingen doen:

Je kunt in de beginperiode je conditie behouden door sporten uit te oefenen die onbelast zijn zoals bijvoorbeeld zwemmen, of rustig fietsen
Daarnaast is het van belang om de voet rustig te blijven bewegen om stijfheid te voorkomen en de circulatie te verbeteren
In de fase waarin de achillespees warm en gezwollen is, kan gekozen worden voor het koelen
Hierbij kun je maximaal 3x per dag met een ijsklontje rustig over het pijnlijke gebied bewegen
Bij zittende activiteiten is het verstandig het been wat hoger te leggen om zwelling zoveel mogelijk te voorkomen
Een kleine hakverhoging kan gedurende de eerste week een verlichting bieden van de klachten en de belasting van de pees.
Dat is de SPECIFICTC4 van Noene.

specific_noene_uitgelicht

 

 

 

 
Begin pas na 2 weken met deze rekoefeningen die ook door Hielspoor patiënten worden gedaan.
Bij een (verdenking op) scheuring van de achillespees is het raadzaam zo snel mogelijk een huisarts te consulteren.

webshop-noene nederland