Ik heb Hielspoor

Wat is hielspoor eigenlijk?

Hielspoor of calcaneusspoor veroorzaakt op zichzelf geen pijn, maar is een bijverschijnsel van de meest voorkomende voetklacht: Fasciitis Plantaris. Ofwel: "ontsteking van de plantar fascia". Fascia betekent bindweefsel of peesplaat. De ontsteking ontstaat op de plek waar het bindweefsel zicht tot het hielbeen aanhecht. De meest gebruikte term voor deze voetklacht is peesplaatontsteking. Deze ontsteking veroorzaakt de pijn. Wanneer u last heeft van hielpijn, wordt er al snel over hielspoor gesproken. Maar in de meeste gevallen betreft het Fasciitis Plantaris. Bij het merendeel van de mensen met peesplaatontsteking blijkt dat er (na een röntgenfoto) helemaal geen hielspoor te vinden is! Hoe het ook genoemd wordt, peesplaatontsteking, fasciitis plantaris of hielspoor, pijn in de hiel is een groot ongemak waar je maanden of zelfs jaren last van kan hebben! Het wordt geschat dat jaarlijks zo'n 400.000 Nederlanders en 250.000 Belgen pijn in hun hiel hebben. In bijna alle gevallen is er een oplossing voor deze voetklacht. Voordat u medische hulp zoekt, kunt u ook zelf veel doen om de pijn te verminderen. Wacht niet te lang! Het is van belang dat u niet te lang doorloopt met hielspoor: hoe sneller u actie onderneemt, des te groter de kans op genezing. Mensen die 12 maanden of langer last van hielpijn hebben, zonder op zoek te gaan naar behandeling, lopen het risico van chronische Fasciitis Plantaris. Zelfzorg en andere behandelmethoden werken dan niet meer en zijn ingrijpende behandelingen noodzakelijk. Vaak wordt er ten onrechte hielspoor gediagnosticeerd, in de meeste gevallen betreft het een peesplaatontsteking of een andere hielklacht. Er zijn ook verschillende kenmerken die duiden op hielspoor. Hielspoor behandeling: Om het voor te zijn dat hielspoor allen nog maar opgelost kan worden met een operatie moet u gedurende twee maanden rekoefeningen doen.

3 Rekoefeningen als je Hielspoor hebt

1. Rol, eerst zittend op een stoel, een tennisbal onder je voet heen en weer voor 4-5 minuten. Gaat dat steeds beter mag je de oefening ook staand uitvoeren. Doe dit meerdere keren per dag.
2. Duw tegen een muur of vast voorwerp aan. Zet je voet naar achteren ( niet te ver want dan wordt de spanning te groot ) zet dan 1 voet naar voren en buig langzaam naar voren tot je spanning voelt op je kuiten. Hou dat 10-12 seconden vast.
3. Ga op de trap staan en zak langzaam naar beneden tot je een spanning voelt en doe dit voorzichtig. Ga weer op je tenen staan na 12 seconden en zak dan weer naar beneden en herhaal dit 4-5 keer per dagdeel. Ook zeer effectief bij achillespeesklachten i.c.m. de SPECIFICTC4 Behalve deze rekoefeningen is het aan te raden om de voeten zoveel als mogelijk te ontzien. Ga in plaats van sporten, fietsen of zwemmen en draag inlegzolen van Noene die de schadelijke en pijnlijke schokken opvangen tijdens het lopen en de pijn STERK verlichten.
Wij raden de OPTIMUM OFP2 infrarood zolen van Noene aan omdat deze, buiten de schokabsorberende kwaliteiten ook een infraroodlaag hebben die de ontsteking van de Hielspoor doet verdwijnen. Een ontsteking kan niet tegen deze frequentie die wordt opgewekt door 2 edelmetalen die verwerkt zitten in de bovenlaag. BETERSCHAP GEWENST!